Koopovereenkomst huis

Wil je weten wat notarissen bij jou in de buurt in rekening brengen?
Vraag dan nú om een prijsopgaaf van notarissen in jouw regio.
Gratis en vrijblijvend!

Heb ik een notaris nodig om koopovereenkomst voor een huis op te stellen?

Formeel gesproken heb je de notaris niet nodig voor de koopovereenkomst zelf. Vaak wordt zo'n overeenkomst door de makelaar opgesteld.
Pas later (als het huis via een notariële Leveringsakte op jouw naam wordt gesteld), is hulp van de notaris verplicht.

Is het toch verstandig om een notaris in te schakelen voor de koopovereenkomst?

Het is in ieder geval verstandig om je heel goed te laten informeren over wat er in een koopovereenkomst voor een huis (al dan niet) moet worden opgenomen. Het gaat over erg veel geld en een foutje kan grote gevolgen hebben.
Denk bijvoorbeeld aan een ontbindende voorwaarde voor als er geen hypotheek komt, duidelijkheid over eventuele gebreken aan de woning en over bodemvervuiling, boetes bij ingebreke blijven van koper of verkoper, enzovoorts.
Maar let op: we zijn hier zeker niet volledig; er zijn nog allerlei andere ontbindende voorwaarden te verzinnen (zoals voor NHG, huisvestingsvergunning, bouwtechnische keuring, enzovoorts) en ook nog allerlei andere bepalingen die misschien in de koopovereenkomst van het huis moeten worden opgenomen. Ben je niet zeker van jezelf en kom je er niet uit met hulp van bijvoorbeeld de Vereniging Eigen Huis, schakel dan gewoon de notaris in, al was het maar voor advies.

Waar vind ik meer informatie?

Goede informatie vind je op notaris.nl en ook op de website van de Vereniging Eigen Huis.
Wil je weten wat een koopovereenkomst bij de notaris zou moeten kosten? Vraag dan hiernaast een prijsopgaaf. Het is gratis en vrijblijvend!